Wednesday, April 27, 2011

dengan 1 penampar...terjawab segale persoalan!!!!



TAJUK: DENGAN SATU PENAMPAR

"Ada seorang pemuda yang lama belajar di

luar negeri kembali ke tanahair dengan angkuh dan

sombong. Didalam benak kepalanya telah lama

tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada

siapa yang boleh menjawab.Satu hari beliau

bertemu seorang imam tua ditempatnya.

Pemuda: Pak imam apakah boleh menjawab

pertanyaan-pertanyaan saya?

Pak Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-

Nya saya akan menjawab pertanyaan kamu!

Pemuda: Pak imam yakin? Profesor dan banyak

orang pintar yang saya tanya tidak mampu

menjawab pertanyaan saya.

Pak Imam: Saya akan mencuba sejauh

kemampuan saya, Insya'Allah.

Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan 1.Kalau benar

Tuhan itu ada, tunjukan ujud Tuhan kepada saya?

2.Apakah yang dinamakan TAKDIR?

3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa mereka

dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api,tentu

tidak menyakitkan buat syaitan,sebab mereka

memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak

pernah berfikir sejauh itu?

Dengan sepontan Pak Imam tersebut menampar

pipi si Pemuda itu dengan amat kuat.Pemuda

(sambil menahan sakit) : Kenapa pak imam marah

kepada saya?

Pak Imam : Saya tidak marah...Tamparan itu

adalah jawapan saya untuk 3 pertanyaan yang

awak tanyakan kepada saya....!!

Pemuda : Saya amat tidak faham...??

Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit dan

pedih...!!

Pak Imam : Jadi awak percaya bahwa sakit itu

ada?

Pemuda : Ya....!

Pak Imam : Tunjukan pada saya ujudnya sakit

itu...,atau macam mana rupanya??..!

Pemuda : Tak boleh pak imam...!!!?

Pak Imam : Itulah jawapan kepada pertanyaan

pertama awak, kita semua merasakan keujudan

Tuhan itu tanpa mampu melihat ujudNya.

Pak Imam : Adakah malam tadi awak bermimpi

atau telah tahu saya akan menampar awak?

Pemuda : Tidak....!!?

Pak Imam : Apakah awak pernah terfikir akan

menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak....!!!?

Pak Imam : Itulah yang dinamakan TAKDIR!

Pak Imam : Terbuat dari apakah tangan yang saya

gunakan untuk menampar awak ini?

Pemuda : Kulit dan daging...!!!

Pak Imam : Terbuat dari apakah pipi awak itu...?

Pemuda : Kulit dan daging....!!!??

Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Sakit dan pedih....!!!?

Pak Imam : Itulah...! Walaupun Syaitan terbuat

dari

api dan Neraka terbuat dari api, Jika Tuhan

berkehendak maka Neraka akan menjadi tempat

yang menyakitkan untuk syaitan....walaupun sama

unsur asalnya...!!

Pemuda : Allahuakbar!

"ISLAM KAN TETAP DIJULANG WALAUPUN IA

DITENTANG..ITULAH JANJI ILAHI"

'Alangkah terasa hidup sia-sia..Ruang fikiran

hanya

dengan ilmu dunia, Alangkah ruginya usia yang

pergi..Jika amalan bukan untuk negeri abadi.'

Moralnya tak usahlah kita sombong dengan ilmu

dan kekayaan yang kita ada. Mungkin orang yang

kita anggap lebih bodoh atau hina dari kita

sebenarnya pada pandangan Allah jauh lebih baik

dari kita. Wallahualam.

sama2lah kita berubah ke arah yg lebih baik..insyaAllah...=)

2 comments:

Sofwan said...

mohon share ye ^^

siVioleT said...

share boleyh.. =)