Friday, March 12, 2010

AkU hAiRaN !!!!

"aku hairan melihat org yg yakin akn mati tp die tetap begembira.
aku hairan melihat org yg yakin terhadap api neraka tp dia masih tertawa.
aku hairan melihat org yg yakin dgn qada' dn qadar allah tp dia masih berpenat
lelah.
aku hairan melihat org yg nmpk kehinaan dunia tp dia tenang dgnya.
aku hairan melihat org yg yakin ade hisab tp dia x beramal"
--ayat2 dalam suhuf musa-
(riwayat ibn hubban dan hakim)

ALLAHUAKBAR...SAME2 KITA BERUBAH KE ARAH YANG LEBIH BAIK..
YA ALLAH AMPUNKAN DOSA2 KAMI..
BAIK DOSA BESAR..DOSA KECIL..DOSA NYATA DAN DOSA TIDAK NYATA...
AMIN....

Thursday, March 11, 2010

rAsAkAnLaH balasanya!!!!!!!


BALASAN MENINGGALKAN SOLAT

Diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W sedang duduk bersama para sahabat, kemudian datang pemuda Arab masuk ke dalam masjid dengan menangis.
Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"
Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kafan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya."
Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.s. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam."

Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.
Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, "Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"

Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."



Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kafan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kafan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.

Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, "Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, menagapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."
Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?"
Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :"
1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjamaah. 
2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya. 
3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

Maka inilah balasannya..
Allahuakbar!!! Same-samelah kita berubah kea rah yang lebih baik…

Sunday, March 7, 2010

AyAH iBu dEngArkaNlah!!!!!!!!!!



Kisah RM 20

Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah.....

Anak: Ayah...ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?

Ayah: Hmmm....nak tanya apa?

Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sebuk-sebuk nak tanya? Si ayah mula menengking.

Anak: Amin saja nak tahu ayah... Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

Si anak mula merayu pada ayahnya.

Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu?

Jerkah ayahnya lagi.

Anak: Oh..20 ringgit.. Amin menundukkan mukanya.

Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?

Si ayah mula menjadi berang dan berkata, "Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa dengan duit tu? Mintak sampai 10 ringgit? Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu senang-senang nak membazir ya.. Sudah, pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul berapa nih...!!"

Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit. Kira-kira 2 jam kemudian, ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini.

Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik anaknya. Didapati anaknya masih belum tidur.

"Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni" Si ayah mengeluarkan sekeping duit kaler merah.

Kanak-kanak itu segera bangun dan tersenyum girang.

"Terima kasih banyaklah ayah!"

Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping note 10 ringgit yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal. Bila ternampak duit itu, si ayah kembali berang.

"Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari mana kamu dapat duit tu??"

Amin tunduk... tak berani dia merenung ayahnya. Sambil menggenggam kemas duit itu, dia menerangkan.....

"Duit ni Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari tu. Amin minta lagi 10 ringgit kat ayah sebab Amin tak cukup duit..."

"Tak cukup duit nak beli apa??" Jerkah ayahnya lagi.

"Ayah.... sekarang Amin dah ada 20 ringgit.. Nah..ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah.."

Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya...

The moral of this story... Kongsilah cite ni ngan sesape je yg anda suka tapi..yang penting skali, sharelah masa sebanyak 20 ringgit itu bersama2 dgn insan yang anda sayangi. Ini hanyalah setitis peringatan kepada sesiapa yang bekerja keras sepanjang hidupnya..yang bakal kerja sok lusa... atau sesiapa saja yang selalu sibuk...
Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa dinikmati bersama2 dengan mereka2 yang begitu rapat dengan kita..yang sentiasa berada di hati kita..

Bayangkan...kalau kita mati.. nanti majikan kita akan senang2 cari orang lain..gantikan kita. Tapi..keluarga, rakan2 yang kita tinggalkan kat dunia ni pasti akan berasa suatu kehilangan sepanjang hidup mereka... Fikirlah...selama ni.. apa yang kita dah buat untuk keluarga kita?.. untuk insan yang kita sayang??

SeMuT pUn PAnDaI...kItA MaCaM mAnA???




Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu
peristiwa, apabila Nabi
Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di
atas batu; lantas
Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana
semut ini hendak hidup di
atas batu yang kering di tengah-tengah padang
pasir yang tandus.
Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada
semut: " Wahai semut apakah
engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH,
aku percaya rezeki
di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di
padang pasir
yang tandus ini ada rezeki untuk ku". Lantas Nabi
Allah Sulaiman pun
bertanya:

"Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan?
Apakah yang engkau
gemar makan? Dan banyak mana engkau makan
dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji
gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau
kamu makan hanya
sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di
atas batu, aku boleh
tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas,
dia angkat semut
itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian
Nabi ambil gandum sebiji,
dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu.
Kemudian Nabi tinggal semut
didalam bekas dengan sebiji gandum selama satu
bulan.

Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat
gandum sebiji
tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut,
lantas Nabi Allah
Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya
berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu
makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan
tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak
berbohong, kalau
aku ada di atas batu aku pasti makan apapun
sehingga banyaknya
sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana
makanan itu aku cari
sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah
dan Allah tidak pernah lupa padaku.

Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang
tertutup, rezeki
aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya
kepada kamu, sebab
itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan
dua bulan. Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut!!

IMAN MANUSIA??

Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah
yang kerjanya
mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur
orang mati bukan kerja
orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa
ditanam, oleh itu
kubur perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil
mengenai hamba Allah ini
ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.

Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam,
waris sudah lama
balik kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal,
barulah penggali ini
datang ke kubur untuk korek balik.

Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah
di INTERVIEW oleh
Munkar Nankir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3
kubur, 10 kubur, 50 kubur
sampai 100 kubur. Lepas itu, penggali pergi
kepada Imam Suffian dan
bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah
daripada 100kubur orang Islam yang aku gali, dua
sahaja yang mana mayat di dalamnya masih
berhadap kiblat.

Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?". Jawab
Imam Suffian:"
Diakhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang
percaya rezeki itu di
tangan Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa
rezeki di tangan
Tuhan".

Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan
dengan SOGOKAN duit
yang banyak, biasanya, iman dia akan beralih.
Nyatalah iman semut
lebih kuat dari iman manusia.

Kata Saidina Ali:

"ILMU ITU LEBIH BAIK DARIPADA HARTA".
"ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU
MENJAGA HARTA".
"ILMU MENJADI HAKIM, HARTA DIHAKIMKAN".
"HARTA BERKURANGAN APABILA
DIBELANJAKAN DAN ILMU BERTAMBAH
APABILA DIBELANJAKAN".

Mencari keredhaan Allah itu lebih utama dari
memenangi hati pemimpin dan menggembirakan
orang2 munafik kerana orang munafik sangat suka
dan bermanis mulut untuk memesongkan akidah
dan keimanan kita tanpa kita sedari.
Berbahagialah bagi mereka2 yang dapat
membawa
orang2 kafir ke jalan yang benar dan sengsaralah
bagi muslim yang membiarkan diri dipengaruhi
oleh orang yang kafir..hadith riwayat muslim.

"Seseorang yang tidak ada sebahagian Al-Quran
di dalam hatinya
adalah seumpama rumah yang ditinggal kosong"