Sunday, March 7, 2010

SeMuT pUn PAnDaI...kItA MaCaM mAnA???




Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu
peristiwa, apabila Nabi
Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di
atas batu; lantas
Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana
semut ini hendak hidup di
atas batu yang kering di tengah-tengah padang
pasir yang tandus.
Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada
semut: " Wahai semut apakah
engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH,
aku percaya rezeki
di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di
padang pasir
yang tandus ini ada rezeki untuk ku". Lantas Nabi
Allah Sulaiman pun
bertanya:

"Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan?
Apakah yang engkau
gemar makan? Dan banyak mana engkau makan
dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji
gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau
kamu makan hanya
sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di
atas batu, aku boleh
tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas,
dia angkat semut
itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian
Nabi ambil gandum sebiji,
dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu.
Kemudian Nabi tinggal semut
didalam bekas dengan sebiji gandum selama satu
bulan.

Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat
gandum sebiji
tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut,
lantas Nabi Allah
Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya
berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu
makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan
tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak
berbohong, kalau
aku ada di atas batu aku pasti makan apapun
sehingga banyaknya
sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana
makanan itu aku cari
sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah
dan Allah tidak pernah lupa padaku.

Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang
tertutup, rezeki
aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya
kepada kamu, sebab
itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan
dua bulan. Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut!!

IMAN MANUSIA??

Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah
yang kerjanya
mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur
orang mati bukan kerja
orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa
ditanam, oleh itu
kubur perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil
mengenai hamba Allah ini
ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.

Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam,
waris sudah lama
balik kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal,
barulah penggali ini
datang ke kubur untuk korek balik.

Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah
di INTERVIEW oleh
Munkar Nankir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3
kubur, 10 kubur, 50 kubur
sampai 100 kubur. Lepas itu, penggali pergi
kepada Imam Suffian dan
bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah
daripada 100kubur orang Islam yang aku gali, dua
sahaja yang mana mayat di dalamnya masih
berhadap kiblat.

Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?". Jawab
Imam Suffian:"
Diakhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang
percaya rezeki itu di
tangan Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa
rezeki di tangan
Tuhan".

Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan
dengan SOGOKAN duit
yang banyak, biasanya, iman dia akan beralih.
Nyatalah iman semut
lebih kuat dari iman manusia.

Kata Saidina Ali:

"ILMU ITU LEBIH BAIK DARIPADA HARTA".
"ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU
MENJAGA HARTA".
"ILMU MENJADI HAKIM, HARTA DIHAKIMKAN".
"HARTA BERKURANGAN APABILA
DIBELANJAKAN DAN ILMU BERTAMBAH
APABILA DIBELANJAKAN".

Mencari keredhaan Allah itu lebih utama dari
memenangi hati pemimpin dan menggembirakan
orang2 munafik kerana orang munafik sangat suka
dan bermanis mulut untuk memesongkan akidah
dan keimanan kita tanpa kita sedari.
Berbahagialah bagi mereka2 yang dapat
membawa
orang2 kafir ke jalan yang benar dan sengsaralah
bagi muslim yang membiarkan diri dipengaruhi
oleh orang yang kafir..hadith riwayat muslim.

"Seseorang yang tidak ada sebahagian Al-Quran
di dalam hatinya
adalah seumpama rumah yang ditinggal kosong"

No comments: