Tuesday, May 26, 2009

sekiranya engkau ditanya!!!!

Sungguh,sudah berapa banyakkah ayat suci TuhanMu yang engkau hafaz??

Katakanlah: WALLAHI... sesungguhnya yang lebih penting dari itu ialah berapakah ayat sucinya yang masih aku ingat... ..

Sekiranya engkau ditanya, sungguh sudah berapa banyakkah ayat suci TuhanMu yang engkau ingat??

Katakanlah : WALLAHI... .sesungguhnya yang lebih penting dari itu ialah sudah berapakah ayat suciNya yang aku tadabburkan... .

Sekiranya engkau ditanya, sungguh sudah berapa banyakkah ayat suci TuhanMu yang engkau tadabburkan??

Katakanlah : WALLAHI... .sesungguhnya yang lebih penting dari itu ialah sudah berapakah ayat suciNya yang aku benar2 patuhi, amal dan praktikkan...

Sekiranya engkau ditanya,sungguh sudah berapa banyakkah ayat suci Tuhanmu yang engkau benar2 patuhi, amal dan praktikkan??

Katakanlah : WALLAHI... .sesungguhnya yang demikian itu AMAT SEDIKIT BERBANDING DOSA DAN MAKSIATKU... ...


Buat insan-insan yang sering menadah tangan ke langit mohon rahmatNYA...


"Ya Allah, Engkau turunkan Al-Quran membawa kebenaran. Bahkan kerana kebenaran jugalah ia turun.

Ya Allah, tingkatkanlah kecenderunganku untuk membacanya. Jadikan Al-Quran bagiku penyerlah pandangan, penyembuh jiwa, pengubat duka lara yang menghapus kesedihan dan dukacita.

Ya Allah, jadikan Al-Quran basahan lidahku, penyeri wajahku, penyegar jasmaniku. Beratkan timbangan amal solehku dengan Al Quran. Kurniakan padaku kudrat membaca dan mematuhi suruhanMu sepanjang malam dan siang. Himpunkan diriku bersama RasulMu Nabi Muhammmad SAW dan keluarga baginda yang mulia."

Rendahkanlah diri dan hatiMu kepadaNya... sesungguhnya betapa penting peranan doa dalam kehidupan mukmin.

"Hai manusia!! Allah telah memerintahkan kamu supaya menyuruh orang berbuat baik dan melarang mereka dari melakukan maksiat. Jika tidak, akan tiba suatu hari tatkala kamu berdoa kepadaNYa, DIa tidak akan mendengari doammu, kamu memohon keperluan dari Nya tetapi Dia tidak akan memberinya, kamu memohon bantuanNYa terhadap musuh-musuhmu tetapi Dia tidak akn membantuMu." Hadith riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban - Targhib

No comments: